Evaluatie

Filmpje:

Via volgende link vind je een filmpje over hoe de leerlingen de typlessen ervaren hebben: https://youtu.be/VVUQMEUBHsQ

Algemeen:

De lessenreeks is met succes afgerond! Alle leerlingen die deelgenomen hebben aan de lessenreeks kunnen blind typen. 

Doordat de focus niet ligt op snelheid bleven alle leerlingen erg gemotiveerd. Als we kijken naar de resultaten van de leerlingen zien we dat de snelheid varieert tussen 82 en 165 aanslagen per minuut.

Tijdens de lessen worden voldoende differentiatiemogelijkheden aangeboden waardoor alle leerlingen uitgedaagd worden op hun niveau.

Bij Typ10 online hebben alle leerlingen een persoonlijk account. Via dit account krijgen ze de mogelijkheid om te oefenen op hun eigen niveau en tempo. De leerkracht kan alle vorderingen per leerling opvolgen via het leerkrachtenaccount. 

 

Toch zijn er ook nog enkele puntjes ter aanpassing voor de volgende lessenreeks(en):

  • In de huistaken sloop hier en daar een foutje. Deze zijn reeds aangepast. Het ging over woorden met een letter in die op dat moment nog niet aangeleerd was. 

  • Sommige filmpjes werden te snel ingesproken. Deze zullen opnieuw gemaakt worden. 

 

  • De filmpjes met de tolk in de presentaties konden niet op elke computer afgespeeld worden. Ook dit is intussen opgelost. 

  • Na een rondvraag bij de leerlingen, bleek dat niemand na afronding van de lessenreeks verder oefende op zijn account. Dit moeten we stimuleren. Er zal een brief worden opgesteld voor de ouders waarin staat dat de lessen zijn afgerond maar dat de leerlingen wel nog een jaar toegang hebben tot hun account. Ook zullen we de leerlingen tussentijds eens een reminder sturen. Verder kunnen we de leerlingen ook achteraf nog huiswerk geven; maar dan bijvoorbeeld slechts 1x per week. Een andere optie is om de leerkrachten te stimuleren om huiswerk te geven op de computer zodat ze het typen voldoende blijven oefenen. Dit wordt nog besproken en overlegd in team. Ik vind het belangrijk om de mening van de andere klastitularissen te horen.